Yuko

Yuko

Titel: Yuko
Författare: Jenny Milewski
Genre: skräck
Utgivningsår: 2015
Sidor: 246
Betyg: 4/6
Ursprung: biblioteket
Passar: dig som gillar Kalldrag och Vinterfolket (eller filmerna The Ring och The Grudge)

Handling:
Yuko handlar om den osäkra och timida 19-åring Malin som flyttar in i en studentkorridor i Linköping dit hon flyttat för att plugga ekonomi. Osäker som hon är på sig själv så tror hon bara att hon inbillar sig och skrämmer upp sig själv när konstiga saker börjar inträffa i studentkorridorer. Men snart kryper det fram från hennes korridorsgrannar att en japansk utbytesstudent tog livet av sig i Malins rum en vecka tidigare.

Avslöjandet väcker Malins nyfikenhet och med hjälp av det kvarlämnade innehållet i två flyttkartonger i källaren försöker hon ta reda på mer om japanskan. Ju mer hon får veta desto tydligare blir det att Yuko, som japanskan hette, dröjer sig kvar i korridoren och definitivt inte vill dem väl.

Frågan är om Malin kan hitta en lösning så att Yuko kan få frid innan någon i korridoren råkar riktigt illa ut?

Omdöme:
Japanska skräckfilmer, som t.ex The Ring och The Grudge, var riktigt populära i mitten på 00-talet och den här boken är som en sådan film fast i Linköping.

Vad det betyder konkret är att det inte är någon smygande, diskret vålnad som i ”svenska” spökhistorier, utan det är en riktigt förbannad, svarthårig och krälande vålnad som drabbar korridoren.

Persongalleriet är väl underbyggt och trovärdigt, även om Malin är i mesigaste laget för att jag ska tycka riktigt om henne. Hennes grannar gränsar väl till karikatyrer av studentlivets olika typer, men jag tycker författaren hittar en bra balans i beskrivningen av dem. Jag känner igen typerna, men de blir inte för överdrivna.

Skräckdelen då, är det läskigt? Nja, även om författaren gör ett bra jobb så är inte japansk skräck riktigt min grej. Gillar bättre när det är mer subtilt, istället för att en dränkt japanska kommer krälande ur ett badkar i tid och otid. Men jag gillar svärtan och desperationen som uppstår i slutet, ibland finns det faktiskt inget lyckligt slut.

Nästa bok:
Mörkertid

En reaktion på ”Yuko

  1. Jag har varit nyfiken på den här ganska länge, men hade nog faktiskt ingen koll på vad den egentligen handlar om och jag tror att du just hjälpte mig att få bort en bok från nyfiken-på-listan 🙂 Japansk skräck skrämmer mig inte ett dugg. Jag har verkligen försökt och jag har nog sett alla de där filmerna, men jag blir inte rädd. Ett vitt ansikte med långt, svart hår (som krälar upp ur brunnar) är helt enkelt inte min grej. Kanske läser jag den någon gång ändå, men jag behöver definitivt inte köpa den 🙂

    Gilla

Kommentera

