Tårar i havet

Tårar i havet

Titel: Tårar i havet
Författare: Ruta Sepetys
Genre: krig, ungdom, historisk roman
Utgivningsår: 2016
Sidor: 415
Betyg: 4/6
Ursprung: läsex från frugans jobb
Passar: dig som gillar Panzer eller Boktjuven

Handling:
Det här är en roman som baseras på en verklig händelse; sänkningen av kryssningsfartyget Wilhelm Gustloff i andra världskrigets slutskede. Men berättelsen handlar i huvudsak om fyra ungdomar, mellan 15-21 år, med fyra olika nationaliteter och hur kriget har påverkat dem.

Samtliga är på flykt, inte bara från de ryska trupperna som rycker in i Ostpreussen där handlingen utspelar sig, utan också av personliga skäl.

För tre av dem korsas deras vägar under flykten och de gör, mer eller mindre, ofrivilligt sällskap på vägen. Den fjärde är matros på Wilhelm Gustloff och stöter på och hjälper sällskapet att få plats på fartyget. Men det som känns som en räddning övergår i en kamp på liv och död när fartyget torpederas av en rysk ubåt. Över 10 000 flyktingar har bordat fartyget, men det har bara 12 livbåtar.

Omdöme:
Jag hade inte hört talas om Wilhelm Gustloff trots att det är den största fartygskatastrofen någonsin, men det verkar jag inte vara ensam om. Det fanns ju inte särskilt stort medlidande för den tyska civilbefolkningen i krigets slutskede så den här historien är inte särskilt välkänd. Men det vill alltså författaren ändra på genom den här boken.

Boken är väldigt lättläst med extremt korta kapitel. Men det gör att jag inte riktigt fastnar i boken i början. Eftersom kapitlena är så korta och bara var fjärde kapitel direkt handlar om varje huvudperson så tar det lång tid innan jag lär känna dem. Den enda jag egentligen får några slags känslor för omgående är matrosen Alfred, han visar redan tidigt tecken på att vara en riktig knäppgök.

Först efter att ha läst halva boken upplyste min fru mig om att det här är en ungdomsbok för tonåringar. Det var inget jag reflekterade över innan, men det kan ju förklara de korta kapitlena och de grunda personbeskrivningarna. Hur som helst var det inget jag led av, det är trots allt en spännande och dramatisk berättelse om en extraordinär händelse.

Nästa bok:
Insidan

Kommentera

