Kalldrag

Kalldrag

Titel: Kalldrag
Författare: Markus Sköld
Genre: rysare
Utgivningsår: 2016
Sidor: 316
Betyg: 5/6
Ursprung: biblioteket
Passar: dig som gillar Vinterfolket eller Evig natt

Handling:
Therese flyttar med sin man John och dottern Sara till den lilla bruksorten Gränshammar. John har fått jobb som VD på järnbruket för att försöka få det på fötter igen. Therese i sin tur har lämnat sitt välbetalda ekonomijobb i Stockholm och ser flytten som en chans att hitta sig självt och sadla om. Det betyder med andra ord att hon är arbetslös och tillbringar tiden ensam hemma i den stora direktörsvillan de flyttat in i.

Ganska snart börjar hon känna sig illa till mods hemma eftersom hon känner sig iakttagen, skymtar skepnader i periferin, dörrar öppnas av sig självt, saker flyttar på sig i hemmet och nån lämnar kryptiska meddelanden på en skrivplatta som dottern hittar i sin garderob.

Dessvärre har inte Therese någon att prata med om händelserna eftersom hennes man jobbar alldeles för mycket och hon inte känner sig riktigt välkommen i samhället.

Men när deras barnvakt försvinner på vägen hem från familjen, och senare hittas död, börjar Therese att nysta i de övernaturliga händelserna för att ta reda på vad som kan ha hänt barnvakten.

Trots att samhället är fullt av rykten och skrönor är det få som vill prata om dem. Men när Therese gräver vidare framträder en skrämmande historia om en gruvkarl som blev tokig (av olycklig kärlek?) och slog ihjäl sitt arbetslag på 50-talet och sedan dess tycks gå igen. Frågan är vad han vill och om det är han som gör att Therese känner sig så hotad i huset?

Omdöme:
Det viktigaste i en bra skräckroman är miljön den utspelas i tycker jag, annars är det svårt att skapa en trovärdig handling med övernaturliga inslag. Med det sagt så tycker jag att en liten bruksort full med gamla gruvor passar alldeles utmärkt för en spökhistoria. En av sakerna som gör den här boken riktigt bra är att författaren lyckats väl med att hitta balansen mellan den ”vanliga” intrigen, alltså familjens flytt till orten, och själva spökhistorien.

Som läsare vill jag både veta hur det ska gå för Therese i vardagen, men också få en förklaring till det övernaturliga som sker. Det betyder också att författaren skapat en intressant huvudkaraktär som jag förstår och sympatiserar med, även om jag kanske inte helt kan identifierar mig med henne. Övriga karaktärer tar inte så stor plats, men som läsare får du ändå en tydlig bild av dem och de är inga problem att hålla isär eller att förstå vilken roll de har.

Det näst viktigaste i en bra skräckroman är såklart hur rädslan och det som är skrämmande beskrivs och förmedlas tycker jag. Men även här har författaren lyckats väl. Han varvar mellan att beskriva hur Therese känner (rysningar och kalla kårar) med att beskriva det hon tar in, alltså ser eller hör. Läskigt kanske jag inte tycker att det blir (jag tycker sällan att skräckromaner blir det tyvärr!), men rejält spännande och en smula obehagligt blir det allt. Intrigen är riktigt bra hela vägen och det är ovisst ända in i det sista hur det ska sluta.

Bästa skräckromanen jag läst skulle jag nog ändå säga att det är, även om jag inte har läst särskilt många böcker i den här genren. Det här är med andra ord en riktig bladvändare – som bör läsas när det är mörkt!

Nästa bok:
Den mörkaste hemligheten

5 reaktioner på ”Kalldrag

  1. Jag har så otroligt svårt att bli skrämd (eller berörd på vilket sätt som helst) om jag får för mycket beskrivningar av hur karaktärerna känner sig, jag vill själv känna det 🙂 Definitivt en läsvärd skräckhistoria, men jag blir tyvärr inte heller rädd speciellt ofta 😦

    Gilla

    • Nä, där har faktiskt skräckfilmer ett klart övertag. Har sett filmer som varit rejält läskiga, men än har jag inte hittat någon bok som är det.
      Fast de kanske ska läsas i skenet av ett stearinljus i en stuga i skogen en stormig natt med ett soundtrack från nån Hitchcock-rulle i bakgrunden för att bli det?

      Gilla

  2. Ping: Yuko | Bokstapeln

  3. Ping: Dränkt | Bokstapeln

  4. Ping: Huset | Bokstapeln

Kommentera

