Sveriges 11 bästa bokbloggar

Bästa bokblogg 2016
Tydligen har Bonniers Bokklubb precis gett ut premiärnumret av ett nytt läsmagasin som heter Inspiration. I det har de listat Sveriges 11 bästa bokbloggar 2016…

…och av någon outgrundlig anledning finns min ”blogg” med på topplistan! Ja, blogg inom citationstecken, för jag bloggar ju inte – jag recenserar bara lite böcker.

Har inte riktigt smält det här än. Blir full i skratt bara jag tänker på det. Har nästan svårt att ta det på allvar (känner för många journalister och PR-människor för att inte kunna utesluta att det är nån av dem som har skojat till det lite?). Min blogg är ju som en katt bland hermelinerna på topplistan. De andra bloggarna är ju stora, välrenommerade bloggar som funnits i evigheter, recenserar ett hundratal böcker om året och har massor av läsare. Den totala motsatsen till bokstapeln med andra ord. Jag har inte ens ambition att det här ska vara en riktig blogg. Jag började bara recensera böcker i det här formatet för att bokappen jag gjorde det i innan kraschade hela tiden…

Dessutom är det nästan så att jag skäms litegrann över hedersbetygelsen. För jag brukar läsa ett flertal utmärkta, och trevliga, bokbloggar som definitivt borde ha varit med på topplistan istället för mig (Bokföring enligt Monika till exempel!).

Men men, jag ska inte vara otacksam; tack Bonniers Bokklubb för omnämnandet! Kul att ni gillar det jag skriver och uppskattar min, ibland, cyniska betygssättning.

Till dig som hittat hit för att du läst nämnda topplista i Inspiration (ja, ni börjar bli några stycken enligt bloggstatistiken och har satt besöksrekord, vilket i ärlighetens namn inte var särskilt svårt); hej på dig! Här recenserar jag böcker i den takt jag läser dem i, vilket inte blir särskilt ofta, eller enligt något givet tema, utmaning eller lista. Till höger kan du hitta lästa böcker kategoriserade efter bland annat betyg, vilket var en av sakerna som Bonniers Bokklubb gillade, hoppas att du hittar något spännande boktips där!

3 reaktioner på ”Sveriges 11 bästa bokbloggar

  1. Ping: Årslistan för 2016 | Bokstapeln

Kommentera

