Djävulen hjälpte mig

Djävulen hjälpte mig

Titel: Djävulen hjälpte mig
Författare: Caroline Eriksson
Genre: Kriminalroman, historisk roman
Sidor: 330
Betyg: 3/6
Passar: dig som gillar svensk kriminalhistoria

Handling:
Boken är en skönlitterär skildring av det rikskända Yngsjömordet som skedde i slutet av 1800-talet i Skåne. I centrum står Per Nilsson som växer upp med sina föräldrar på en bondgård i Yngsjö. Han är tafatt och timid och väldigt hemkär. Hans mor är å andra sidan motsatsen till timid, hon är känd i byn för att vara en riktig ondskefull satkärring.

När Per är i sena tonåren dör fadern och då blir Per och hans mor i stort sett isolerade på gården. Ingen i byn vill ha med modern att göra och hon uppmuntrar inte heller Per att skaffa några vänner. Istället lever de tillsammans och i sin bitterhet och ensamhet söker de tröst hos varandra. Men i takt med att gården förfaller och sparpengarna som fadern gnetat ihop sinar växer en tanke på giftermål fram – hos modern. Om Per gifter sig innebär det en hemgift och det skulle vara ett välkommet tillskott till gården, även om bruden i sig inte är det.

Per gifter sig så småningom med en välbärgad, utsocknes flicka (ingen i byn vill gifta sig med honom) och det blir inledningen på ett, för henne, skrämmande triangeldrama.

Omdöme:
Välskriven och spännande historia som blir en riktig bladvändare, trots att man vet hur den slutar.

Men eftersom jag varken är särskilt road av vare sig incest eller undergivna, fega karaktärer så blir det inte högre betyg från mig. Irriterar mig stundtals på huvudpersonen, Per, men jag förstår samtidigt varför författaren har gestaltat honom som hon gjort.

Nästa bok:
Resan till ljuset?

En reaktion på ”Djävulen hjälpte mig

  1. Ping: Sjuka själar | Bokstapeln

Kommentera

