[geim]

[geim] 

Titel: [geim]
Författare: Anders de la Motte
Genre: Thriller
Sidor: 336
Betyg: 4/6
Passar: dig som gillar konspirationer eller datorspel

Handling:
Boken handlar om slackern HP, med ett halvkriminellt förflutet, som en dag hittar en mobil mellan sätena på pendeln. Fyndet, som han tror kan ge honom ett par snabba hundralappar, börjar kommunicera med honom och bjuder in honom till ett uppdragsbaserat reality-spel. Kicksökare som han är, tackar HP ja eftersom det även utlovas betalning som belöning för utförda uppdrag.

I början är uppdragen han erbjuds relativt oskyldiga pranks. Men i takt med att han klättrar i spelets rankinglista och får creds av digitala åskådare accepterar HP allt mer avancerade uppdrag som är långt i från lagliga. På grund av det korsar hans vägar hans systers, Rebecca, som jobbar som livvakt för SÄPO.

När HP börjar förstå allvaret är det för sent att backa ur och spelet vänder sig mot honom. För att rädda sitt eget skinn, och ge igen, börjar han nysta i vem eller vilka som egentligen ligger bakom spelet med hjälp av hackerkunniga vänner. Det visar sig spelet är ett globalt nätverk med kopplingar till personer överallt på samhällsstegen. Dessvärre vet spelet om vad HP vet och drar åt snaran om honom ännu mer.

Det hela utvecklas till en kapplöpning mellan HP och spelet som slutar i en rejäl konfrontation där hans syster, i sin yrkesroll, står i centrum.

Omdöme:
Måste säga att titeln faktiskt gjorde mig lite tveksam, tyckte den var rätt töntig. Men baksidetexten lät spännande och den kostade bara tio kronor på City Gross så då fick den en chans!

Boken börjar lite trevande tycker jag och innan jag smälter en del osanolika detaljer om spelet står den och väger lite. Men ganska snart är jag fast och boken blir en riktig bladvändare. Det är spännande och actionfyllt, även om konspirationen om spelet känns väl fantasifull.

Dialoger och tankar hos huvudpersonerna är välarbetade och jag får en klar bild av dem som personer bara genom deras talspråk. Det är gatutugg och slang precis som det pratas.

Boken slutar med en riktig cliffhanger med en hel del lösa trådar som jag saknade svar på. Men boken har två uppföljare som ingår i samma serie så svaren kommer säkert där. För jag tänker definitivt läsa dem, det här var underhållnings-action när den är som bäst!

Nästa bok:
Vet att jag skrivit det förut, men nu är det dags: Och bergen svarade av Khaled Hosseini (sista olösta boken från fjolårets bokrea).

4 reaktioner på ”[geim]

  1. Nu förstår jag varför jag gillade denna, jag älskar ju konspirationsteorier och är inte främmande för datorspel 🙂 De två andra böckerna är också bra, även om del två kanske inte kommer upp riktigt i samma nivå som [geim] och i tredje får man alla förklaringar.

    Gilla

    • Ja, en hel del filmvibbar fick jag också och boken själv hade ju en del sådana referenser, t.ex. Matrix och Enemy of the State. Beställde de båda uppföljarna igår, så jag ser fram emot att få lite fler svar 🙂

      Gilla

  2. Ping: [buzz] | Bokstapeln

  3. Ping: Årslistan för 2016 | Bokstapeln

Kommentera

