Årets bokreafynd: dystopier och deckare

Innan årets bokrea drog i gång hade jag ett par sjukdagar hemma och hann då studera bokreakatalogen ordentligt. Trevligt nog visade det sig att ett helt gäng böcker som jag fått som lästips fanns på rean. Skrev därför en ordentlig shoppinglista och räknade med att hänga på låset till bokaffären 07.00 i onsdags. Dessvärre var det fler i familjen som blev sjuka, så det blev först idag som vi hade möjlighet att gå på bokrean.

 bokrea 

Det var ju såklart rejält urplockat och många titlar var slutsålda, men jag hade tur! Konstigt nog fanns alla böcker jag önskade köpa, utom en, kvar på rean. Önskade är förresten fel uttryck, skulle jag köpa alla jag önskade läsa skulle jag komma hem med ett tjugotal titlar. Nu köpte jag bara de jag verkligen ville läsa (plus en bonusbok istället för den titel som var slutsåld).

 en ny bokstapel

Så här ser min nya bokstapel ut efter rean:
– Svarthuset och Lewis Mannen av Peter May, två prisbelönta deckare som jag läst mycket gott, och blivit tipsad, om.

Stormfågel av Conn Iggulden. Första delen i den historiska romanserien om Rosornas krig, från en av mina absoluta favoritförfattare.

Stjärnklart av Lars Wilderäng, första delen i en dystopitriologi om ett strömlöst Sverige som jag sett fram emot att läsa länge. Gav hans debut, Midvintermörker, högsta betyg i somras.

Ull av Hugh Howey, en ren chansning och inget jag planerat att köpa. Men jag är ju svag för postapokalyptiska dystopier och den här har en handling som liknar filmen The Island med Ewan McGregor.

Resan till mörkret av Andrej Djakov, den fjärde boken som handlar om den postapokalyptiska Metro 2033-världen. Har läst de första tre och de har varit tillräckligt bra för att ge den fjärde en chans!

Efter en trög, och omotiverad, inledning på bokåret 2016 har jag nu en hel hög med böcker som jag verkligen ser fram emot att läsa. Recensioner av ovanstående böcker dyker alltså upp här på bloggen inom en inte alltför avlägsen framtid…

2 reaktioner på ”Årets bokreafynd: dystopier och deckare

Kommentera

